مجالات عمل كلية اداب قسم مسرح

مجالات عمل كلية كلية اداب قسم مسرح

مجالات عمل كلية اداب قسم مسرح

قسم المسرح في كلية الاداب من أعظم الأقسام في الكلية وده لأن مجالات عمل قسم مسرح موجودة في مجالات كتير وده بيكون سبب في زيادة معدل فرص العمل الموجودة والمتنوعة .

..أغلب الطلبة إن مكنش كلهم دخلوا كلية اداب نظرًا للظروف أو إن المجموع هو اللي جابهم هنا ، ونادرًا أوي لما تلاقي حد حابب كلية اداب وحابب أقسامها وعايز يتخرج منها .

في المقال ده هنتكلم معاكم عن واحد من أهم أقسام كلية الاداب.. وهو قسم المسرح هنعرف ايه هو قسم المسرح ودراسته ومجالات عمل قسم مسرح ، وفرص العمل المتاحة بعد التخرج .


من الأقسام في كلية الاداب اللي مش بينتبه ليها كتير من الطلبة مع إنها من أهم الأقسام اللي واخده مكانها في الكلية ومهمة جدًا لأن مجالات عمل كلية اداب قسم مسرح مفتوحة جدًا ومتنوعة ولكن كتير من الطلبة متعرفش ده .

تعريف بقسم المسرح 

في البداية لازم تبعد عن دماغك فكرة إن قسم المسرح في كلية اداب هو زي مسرح مصر أو تياترو مصر ؛ لأن قسم المسرح في كلية الاداب بيدرس كل ما هو متعلق بالمسرح وتفاصيله وعلومه الكثيرة المتنوعة .


قسم المسرح والدراما من ضمن الأقسام الذي تسمح بقبول طلاب انتساب أو انتظام ، وكمان بيقبل الشعبتين سواء العلمية أو الأدبية .


قسم مسرح ودراما أو الدراما والنقد المسرحي بيدرس تاريخ المسرح الحقيقي من بدايته ، وأشهر كتابه زي شكسبير مثلًا .. وكمان تحليل أشهر المسرحيات العالمية زي أوديب وهاملت وغيرها .

قسم المسرح في كلية الاداب  إن دراسته شاملة جميع جوانب المسرح ، لأنك هتدرس فيه نقد مسرحي واخراج وديكور وكمان تمثيل ، وكمان القسم بيهتم بالجانب العلمي يعني ممكن تمارس فيه موهبتك سواء بترسم أو بتغني أو بتمثل .

مجالات عمل كلية اداب قسم مسرح

مجالات عمل قسم مسرح كتيرة جدًا ومتنوعة وهو يعتبر أكتر الأقسام اللي ليها فرص عمل دلوقتي في مختلف المجالات في الاعلام والمسرح والسينما والتلفزيون .


أهم وظائف قسم المسرح تتمثل في :

  • التعيين في وظائف النقد الصحفي
  • كتابة المقالات الصحفية
  • مدرس مسرحي
  • ومعد برامج
  • والعمل في المجال الاكاديمي معيد بالكلية
  • مؤلف تليفزيوني
  • التعيين في البيت الفني للمسرح
  • مصمم ديكور

دي ليست جميع مجالات العمل ولكن هي بعضها فقط وذلك لأن بدراستك للمسرح وحصولك يكون متاح أمامك الكثير من فرص العمل الخاصة بالمسرح ، وكمان قسم مسرح بعد التخرج بيكون ليك ميزة مهمة جدًا وهي انك ممكن تاخد كارنيه نقابة المهن التمثيلية .

قسم مسرح في كلية الاداب غير متوفر في جميع كليات الاداب في جميع المحافظات ولكن متوافر في عدة محافظة فقط وهي :

كلية الاداب جامعة حلوان 
كلية الاداب جامعة عين شمس 
كلية الاداب جامعة المنصورة 
كلية الاداب جامعة المنيا 

تعليقات
4 تعليقات
إرسال تعليق
  • Unknown
    Unknown 23 أغسطس 2021 في 10:59 م

    بياخد من كام

    إرسال ردحذف
    • ALI NASSER
      ALI NASSER 24 أغسطس 2021 في 12:09 م

      التنسيق الخارجي ( مجموع كلية اداب ) بيختلف كل سنة عن التانية ، ولكن التنسيق الداخلي للقسم للالتحاق به يكون عبارة عن مقابلة شخصية ومعلومات عامة عن المسرح ، أو اداء مشهد تمثيلي

      حذف
    • Unknown
      Unknown 28 مارس 2022 في 3:42 ص

      أزال المؤلف هذا التعليق.

      إرسال ردحذف
      • Mido
        Mido 10 مايو 2022 في 11:19 ص

        واداب مسرح اسكندريه اول قسم متخصص في المسرح راح فين

        إرسال ردحذف



        وضع القراءة :
        حجم الخط
        +
        16
        -
        تباعد السطور
        +
        2
        -