مجالات عمل كلية اداب قسم مسرح ؟ تدخل القسم ولا لا ؟

مجالات عمل كلية كلية اداب قسم مسرح

مجالات عمل كلية اداب قسم مسرح

في المقال ده هنتكلم معاكم عن واحد من أقسام كلية الاداب.. وهو قسم المسرح هنعرف ايه هو قسم المسرح ودراسته ومجالات عمل قسم مسرح ، وفرص العمل المتاحة بعد التخرج.

تعريف بقسم المسرح 

قسم المسرح والدراما من ضمن الأقسام الذي تسمح بقبول طلاب انتساب أو انتظام ، وكمان بيقبل الشعبتين سواء العلمية أو الأدبية .

قسم مسرح ودراما أو الدراما والنقد المسرحي بيدرس تاريخ المسرح الحقيقي من بدايته ، وأشهر كتابه زي شكسبير مثلًا .. وكمان تحليل أشهر المسرحيات العالمية زي أوديب وهاملت وغيرها .

قسم المسرح في كلية الاداب  إن دراسته شاملة جميع جوانب المسرح ، لأنك هتدرس فيه نقد مسرحي واخراج وديكور وكمان تمثيل ، وكمان القسم بيهتم بالجانب العلمي يعني ممكن تمارس فيه موهبتك سواء بترسم أو بتغني أو بتمثل .

ملحوظة مهمة: عشان تنجح في القسم ده وتكون ماشي فيه بشكل كويس لازم تكون من محبين المسرح وعندك موهبة ومهتم من صغرك وعندك خلفية عنه عشان متحسش ان دراسته غريبه عليك ويكون عندك دافع تكمل ، لكن لو بتفكر تدخله دلوقتي بدون أي خلفية ممكن تتعب فيه ومش هيكون الاختيار الأمثل ليك ؛ وخصوصا ان القسم متعب.
 

مجالات عمل كلية اداب قسم مسرح

مجالات عمل قسم مسرح كتيرة جدًا ومتنوعة وهو يعتبر أكتر الأقسام اللي ليها فرص عمل دلوقتي في مختلف المجالات في الاعلام والمسرح والسينما والتلفزيون .

أهم وظائف قسم المسرح تتمثل في :
  • التعيين في وظائف النقد الصحفي
  • كتابة المقالات الصحفية
  • مدرس مسرحي
  • ومعد برامج
  • والعمل في المجال الاكاديمي معيد بالكلية
  • مؤلف تليفزيوني
  • التعيين في البيت الفني للمسرح
  • مصمم ديكور


قسم مسرح في كلية الاداب غير متوفر في جميع كليات الاداب في جميع المحافظات ولكن متوافر في عدة محافظة فقط وهي :

كلية الاداب جامعة اسكندرية
كلية الاداب جامعة حلوان 
كلية الاداب جامعة عين شمس 
كلية الاداب جامعة المنصورة 
كلية الاداب جامعة المنيا 

Mahmoud Nasser
بواسطة : Mahmoud Nasser
أنا كاتب متخصص في مجال البنوك والاقتصاد والبطاقات الائتمانية. أمتلك خبرة واسعة في هذا المجال، حيث عملت في العديد من المؤسسات المالية الرائدة. أقدم معلومات ونصائح للمستخدمين حول مختلف جوانب الخدمات المالية. أكتب بأسلوب واضح وموجز، مع الحرص على استخدام مصطلحات بسيطة يفهمها الجميع. أقدم المعلومات بطريقة شيقة وسهلة الاستيعاب، مع الحرص على دقة المعلومات وموضوعيتها.
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-