تقسيط موبايلات iphone بدون مقدم وبدون فوائد

النهاردة هنوضح طريقة تقسيط موبايلات iphone بدون مقدم لحضراتكم من خلالها تقدر انك تشتري الآيفون وهيكون فيه قسط ثابت تدفعها كل شهر، ولكن الميزة اللي بنتكلم عناه النهاردة انه يكون من غير مقدم وده اللي هنعرف تفاصيله في المقال .

تقسيط موبايلات iphone بدون مقدم وبدون فوائد


عشان تقدرتروح تشتري موبايلات ايفون بالتقسيط من أي محل أو ستور من غير ما تدفع ولا جنيه مقدم فيه كذا طريقة، وفيه ناس بتفضل طريقة على التانية وهنوضح الاتنين وممكن تختار الأنسب ليك واللي فيها راحة وكمان الأهم أنها تكون أمان. هنوضح الطريقتين ومنهم الطريقة المفضلة اللي ناس كتير بتلجأ ليها.

تقسيط موبايلات iphone بدون مقدم

هناك العديد من الفوائد التي يمكن الحصول عليها من تقسيط موبايلات iphone بدون مقدم، منها:
  • الحصول على هاتف ذكي جديد دون الحاجة إلى دفع ثمنه بالكامل في وقت واحد.
  • تقسيط المبلغ على أقساط شهرية مناسبة للميزانية.
  • الحصول على ضمان على الهاتف الذكي لمدة عام على الأقل.

تقسيط موبايلات iphone من شركات التقسيط 

الطريقة الأولى لتقسيط موبايلات iphone بدون مقدم في مصر هي من خلال شركات التقسيط المشهورة اللي انتشرت كتير الفترة الأخيرة زي (سهولة، وتسهيل، وأمان ، فاليو) من خلال الشركات دي تقدر تشتري منتجات كتير بالتقسيط ، طب السؤال هنا الشركات دي ايه نظام التقسيط فيها؟

أول حاجة بتروح لأي شركة من شركات التقسيط الخارجية اللي ذكرناها وتتعاقد معاهم بصورة البطاقة واثبات دخل ، وكمان لازم يكون عمرك تجاوز 21 سنة وبتقدم طلب انضامام للتقسيط عن طريق الشركة وبعدها بيراجعوه ويتفاعل الأبلكيشن.

وبعد التفعيل بتختار أي محلات أو شركات بتقسط عن طريقهم وبتروح تشتري منهم المنتجج بالتقسيط وبيتحدد قيمة القسط الشهري بالفائدة ، ولكن الغير مفضل في الطريقة دي وسبب ابتعاد كتير عنها هو أن هناك شرط قبل اتمام عملية التقسيط انك تمضي على وصل أمانة أو شيك بملغ المنتج اللي مطلوب تقسيطه لحين انتهاء شهور التقسيط ، وده السبب اللي بيخلي كتير يرفض الطريقة دي.

تقسيط موبايلات iphone من فيزا المشتريات 

الطريقة الثانية وهي تقسيط تقسيط موبايلات iphone بدون فوائد عن طريق البنوك ، وده بيتم من خلال إصدار فيزا مشتريات ، ووضحنا قبل كده شروط استخراج فيزا مشتريات ، وبعد مابيتم إصدار الفيزا بيكون البنك متعاقد مع مجموعة كبيرة من الشركات للتقسيط بفوائد وكمان بدون فوائد زده اللي بيجذب عملاء كتير ليهم ؛ انك تقدر تقسط أجهزة منزلية أو الكترونية زي تقسيط تقسيط موبايلات iphone بدون مقدم وبدون فوائد .


ووضحنا سابقا أماكن التقسيط إذا كنت تمتلك فيزا يمكنك قراءتها:

تعتبر فيزا المشتريات (البطاقات الائتمانية) الخاصة بالبنك هي من أفضل طريقة يمكنك التقسيط من خلالها لأي منتج تريده والبنوك تكون متعاقدة مع كافة التجار ومحلات التقسيط ، ولا يقوم البنك بطلب الامضاء على شيك أو وصل بملغ التقسيط مثل الشركات الااخرى بل يمكن اجراء معاملة التقسيط عند الكاشير بمجرد اصدار الفيزا .

وإذا كنت لا تمتلك فيزا مشتريات قد يفيدك قراءة مقالات سابقة :

خطوات تقسيط موبايلات iphone بدون فوائد

تختلف خطوات تقسيط موبايلات iphone بدون فوائد من مكان لآخر، ولكن بشكل عام تتضمن الخطوات التالية:
  1. اختيار الموبايل الذي تريد تقسيطه.
  2. تقديم طلب التقسيط إلى المكان الذي تريد تقسيط الموبايل منه. أو استخراج فيزا مشتريات.
  3. تقديم المستندات المطلوبة، مثل بطاقة الهوية، وشهادة الدخل أو ضمان الودائع ، لاصدار فيزا المشتريات.
  4. بعد الموافقة على الفيزا واصدارها توجه الى المكان الذي تريد التقسيط منه.
  5. اخبار موظف الكاشير على أن المعاملة سوف تكون بالتقسيط من خلال الفيز.
  6. الاتصال بخدمة عملاء البنك للتأكيد على أن المعاملة الأخيرة بنظام التقسيط.
  7. سداد أقساط الموبايل الشهرية.

نصائح عند تقسيط موبايل iphone بدون مقدم

عند تقسيط موبايلات iphone بدون فوائد، يجب الأخذ في الاعتبار بعض النصائح التالية:
  • تأكد من أن شروط التقسيط مناسبة للميزانية.
  • لا تقسط موبايل بقيمة أكبر من قدرة الدفع الشهرية.
  • تأكد من أن المكان الذي تقسط منه الموبايل موثوق وذو سمعة جيدة.
  • اقرأ شروط واتفاقية التقسيط الخاصة بكل بنك جيدًا قبل اجراء المعاملة.
  • سدد أقساط الموبايل في موعدها المحدد.
تقسيط موبايلات iphone بدون مقدم في مصر أصبح متاحًا في العديد من الأماكن والمحلات، مما يتيح للأشخاص الذين لا يملكون أموالًا كافية لشراء هاتف ذكي جديد من شركة آبل الحصول عليه بسهولة. ووضحنا طريقتنن عندما تقرر شراء  موبايلات ايفون بالتقسيط، وأيضًا تحدثنا عن فيزا المشتريات وأنها الطريقة الأفضل ونصائح وخطوات التقسيط.
Mahmoud Nasser
بواسطة : Mahmoud Nasser
أنا كاتب متخصص في مجال البنوك والاقتصاد والبطاقات الائتمانية. أمتلك خبرة واسعة في هذا المجال، حيث عملت في العديد من المؤسسات المالية الرائدة. أقدم معلومات ونصائح للمستخدمين حول مختلف جوانب الخدمات المالية. أكتب بأسلوب واضح وموجز، مع الحرص على استخدام مصطلحات بسيطة يفهمها الجميع. أقدم المعلومات بطريقة شيقة وسهلة الاستيعاب، مع الحرص على دقة المعلومات وموضوعيتها.
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-